Copilot for Microsoft 365 – tulevaisuus on vielä kesken

Maaliskuussa 2023 Microsoft näytti ensimmäiset markkinointivideot Officen huikeasta Copilot-avustajasta. Vuotta myöhemmin työelämä ei ole vielä mullistunutkaan ihan odotetusti, mutta tulevaisuuteen kannattaa suhtautua valoisasti.

22.3.2024

Kyselin taannoin LinkedInissä mielipiteitä Copilot for Microsoft 365:sta, kun tuote oli juuri tullut kaikille saataville. Lopputulos on sekä kiehtova että murskaava: 60 % vastaajista oli kokeillut, käytännössä kaikki muut halusivat kokeilla. Mutta miksi puolet kokeilleista olivat pettyneitä tuotteeseen, joka herättää niin suunnatonta ennakko-odotusta?

On ehkä hyvä vielä todeta ääneen, että lähes 80 % kyselyssä Copilotista innostuneista vastaajista oli töissä Microsoftilla tai yrityksissä, jotka konsultoivat modernissa työssä. Mutta ennen kuin tähän tiedonjyväseen suhtautuu liian kyynisesti, kannattaa lukea eteenpäin!

Kohtaaminen karun todellisuuden kanssa

Microsoftin vuodentakainen Copilotin lanseerausvideo on tuotemarkkinoinnin mestariteos. Sen demot ovat Photoshop-valmisteita, eivät oikeaa softaa – mutta huikean kauniita ne ovat. Videot maalasivat kuvan elämästä, jossa terävällä promptaussormella varustettu käyttäjä sai Officen tekemään puolestaan lähes mitä tahansa – sorvaamaan yksilöityjä puheita, yhdistelemään massiivisia tietoaineistoja ja valmistelemaan laajojakin esityksiä.

Todellisuudessa tilanne on haastavampi. Copilot Office-ympäristössä on parhaimmillaan todella säväyttävä – erityisesti Teamsin palaveritiivistelmät ovat loksauttaneet monia leukoja – mutta kokemus on kovin epätasainen. Mallivideoissa esiintyneet ”Help me prepare for my next meeting”-tyyppiset kehotteet toimivat välillä, mutta monesti tulos on kaukana siitä kohesiivisesta ja napakasta tuloksesta, jolla Copilot-videot meidät lumosivat.

Jos menet LinkedIniin manailemaan haasteita, paikalle pullahtaa kerkeästi joku päivystävä modern work -konsultti kertomaan, kuinka ongelma olisi ratkaistavissa paremmalla promptilla. Ei tarvitse kuin copypasteta PowerPointin postimerkin kokoiseen Copilot-kenttään huolella hierottu 14-rivinen Markdown-muotoiluun perustuva megaprompti, ja kas, tulokset paranevat! Vinkit ovat totta, mutta eivät välttämättä peruskäyttäjää ilahduta: kukaan meistä ei toivonut näin hankalasti ohjeistettavaa assaria.

Meidän oloissamme Copilotin konkreettisin puute on kuitenkin sen englanninkielisyys. Ongelma koskee niin promptausta kuin lähdedatan analyysia: Outlook kieltäytyy tiivistämästä suomenkielistä sähköpostia, Word suostuu tuottamaan tekstiä vain englanniksi ja promptit on tietysti syytä kirjoitella englanniksi. Positiivista on kuitenkin se, että lähiviikot poistavat tämän rajoitteen.

Maailma on vielä kesken

Copilot for Microsoft 365 on julkaistu monella tavoin puolivalmiina. Tämä ei tarkoita sitä, että tuote olisi mitenkään buginen tai epämääräinen – päinvastoin, se tekee pääosin oikein hyvin sen mitä se tekee, ja keskeneräisyys näkyy nimenomaan rajallisuutena: monissa tilanteissa Copilot kieltäytyy vastaamasta vedoten vastauksen liian heikkoon tasoon.

On tekoälyn rakentajilta suurta viisautta huolehtia mallin tuottamien vastausten laadusta, mutta Copilotin kohdalla ruuvi on väännetty todella tiukalle, epäilemättä juuri tuotteen brändin takaamiseksi. Hyvä puoli tässä on se, että on lupa olettaa, että kyvykkyys kasvaa nopeasti sitä mukaa kun luotto kielimalleihin paranee, ruuveja kun on aina helpompi löysätä kuin toteuttaa jotain täysin uutta.

Toinen asia, jossa keskeneräisyys näkyy, on suorituskyky. Demovideoilla ei tietysti ole viiveitä, jolloin AI-apurin käyttö näytti saumattomalta. Todellisuudessa Copilotin käyttö ei ole usein kovinkaan nopeaa – toki monesti nopeampaa kuin tehdä vastaava työ käsin, mutta jos generointiviiveet kasvavat kovin pitkiksi, kasvaa myös houkutus mennä tekemään ”jotain muuta hetkeksi”. Silloin flow katkeaa, ja katko syö ison osan sekä ihmisen että koneen tuottavuudesta.

Kaikki nämä ongelmat kyllä ratkeavat. Copilot kypsyy, kielimallit yleisesti tehostuvat, Microsoftille käytöstä kertyvä data auttaa tekemään parempia päätöksiä tuotteen ominaisuuksista. Julkaisuvideoiden kuvaamaan tuottavuuteen on matkaa, mutta vauhti on ollut niin huima, ettei taipaleen tarvitse olla vuosien mittainen.

Ehkä teknokonsulttien optimismille onkin syytä

Edellä kuvattujen arjen negatiivisten kokemusten vastapainoksi on syytä sanoa, että Copilotissa todella on tulevaisuus. Tuote on arkkitehtuurisesti eheä, ja vaikka Microsoft ei ole ehtinyt sen osasten yhteensopivuuteen panostaakaan, suuret linjat ovat kohdallaan. Kehityssuunta on ilmiselvä: Copilot paranee nyt nopein askelin.

Tekoälyn käytön oppimisen kannalta on elintärkeää päästä käyttämään sitä. On virhe verrata Copilotin hintaa – n. 28 e / käyttäjä / kk – siihen, mitä Office-lisenssit yleisesti maksavat. Oikea mittatikku on se, montako minuuttia työaikaa tuolla 28 eurolla saa. Tuottoarvo vain ei täysin avaudu pelkän lisenssin ostamisella, vaan lisäksi tarvitaan oppimista.

Niinpä Copilottia peukuttaneet tietotyökonsultit ja microsoftilaiset ovat omalta osaltaan täysin oikeassa: Jos osaa, Copilotilla on jo nyt runsaasti arvoa. Tällä hetkellä huippuosaaminen vaatii melkoista nörtti-innostusta, mutta vuoden parin päästä Copilot lienee jo hyvin luontevasti kenen tahansa komennettavissa, niin puheella kuin tekstilläkin.

Seuraava luonteva askel on Copilotin laajentaminen niin, että oman organisaation data on kattavasti päättelyn piirissä. Tällä hetkellä laajennettavuus ei ulotu läheskään kaikkiin käyttötilanteisiin ja on monella muullakin tavalla rajoitettua. Jälleen tarinassa on kuitenkin lupaus paremmasta: arkkitehtuuri on kohdallaan, ja työkalutkin alkavat hiljalleen löytyä. Näihin palaamme kevään mittaan.

Joka tapauksessa suosituksen suunta on selvä: Tutustu, älä pistä päätä piiloon. Monet negatiiviset kommentit ovat ymmärrettäviä, mutta nopeasti liikkuvalla kentällä niiden perustelut happanevat nopeasti. Aurinko on nousemassa.

Haluatko sparrailla tekoälyhaasteistasi? Kaipaako organisaatiosi ajatuksilleen piristysruisketta? Ota yhteyttä!